کد مطلب:18864
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
اينكه قرآن ميفرمايد «عبادت كن تا به يقين برسي»، آيا به معناي ترك عبادت، پس از كسب يقين است؟
خير اين سخن نه به اين معناست كه اگر به يقين رسيدي عبادت را رها كن. مثل اينكه به انسان بگويند اگر خواستي به سقف برسي تا پشتبام را ببيني، از نردبان استفاده كن؛ پلههاي نردبان را طي كن تا پشتبام را ببيني. اين نه به اين معناست كه وقتي پشتبام را ديدي بگويي نردبان چيست؟ زيرا با تكيه به اين نردبان پشتبام را ميبيني. عارف اگر به مقام يقين ميرسد چون به عبادت متكي است و اگر به جايي رسيد كه يقين پيدا كرد و عبادت را ترك كرد، ترك عبادت ملازم با سقوط است. ممكن نيست انسان در مرحلهاي بينياز از عبادت باشد.
بندگي براي بنده ذاتي است؛ در دنيا يا آخرت. منتها در آخرتْ عبوديّت به نحوه ديگري ظهور ميكند. در دنيا به صورت نماز و روزه است ولي در قيامت به ايشان ميگويند «إقرء وارقه» (كافي2/601/ح12). آنجا ديگر جاي عمل نيست بلكه جاي ظهور نتايج اعمال است. آنچه كه در دنيا از آيات خواندهاي يكي پس از ديگري در قيامت ظهور ميكند و يكي پس از ديگري بالا ميروي.
«إقرء وارقه» به معناي اين نيست كه در قيامت قرائت كن و بالا برو؛ زيرا اولاً در دنيا به ما ميگويند بخوان، چه اينكه آيات قرآن خزاين الهي است؛ پس بخوانيد و بالا برويد و هر درجهاي كه گرفتيد، پلهاي باشد كه شما را بالاتر ببرد و شما را متحرك كند؛ نه اينكه همانجا بايستيد.
ثانياً در قيامت هم گفته ميشود اين درجاتي كه ميبينيد، محصول كارهاي دنيايي شما است. ظهور كارهاي دنيا در قيامت به اين است كه هر چه در اينجا خواندهايد، در قيامت به صورت ترقي نصيب شما ميشود. بنابراين، عبادت نردبان است.
آية الله جوادي آملي
حكمت عبادات
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.